رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۱:۱۶:۳۰ ۲۰۲۴/۲۶/۰۴     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

تحقیقات نشان داده است که آموزش چرتکه به دانش آموزان، می تواند خلاقیت آنها را در درس ریاضی بالا برده و دانش آموزانی تربیت کند که از خودکارآمدی برخوردار باشند. از جمله دلایلی که برای تبیین این یافته وجود دارد این است که محاسبات ذهنی و حل مسائل ریاضی ماهیتا یک فعالیت فکری پیچیده است که اگر با روش خاصی نظیر چرتکه بتوان آن را به صورت بصری و لمسی و از حالت انتزاعی تا حدودی به صورت عینی و ساده تر درآورد؛ بیشتر می توان زمینه علاقه مندی به امور جدید، حل مسائل به روش نوین، توانمندی در توجه به مسائل و به طور کلی خلاقیت را فراهم کرد و دانش آموزان با لمس و دیدن توام با تصور مفاهیم ریاضی می توانند راه های جدیدتر محاسبات را به دست آورند. به طور اختصاصی در مراحل مقدماتی، محاسبه با چرتکه به دانش آموزان آموزش داده می شود، سپس بدون استفاده از چرتکه و تصور حرکت مهره و حرکات انگشتان واقعی، آموزش ادامه می یابد. در واقع در این روش، مقدار عددی از اعداد چرتکه به صورت خودکار به کودکان آموزش داده می شود و بعد از آموزش در درازمدت درک می شود. به عبارت دیگر، دانش آموز توانایی ایجاد و خلق تعداد زیادی ایده، پاسخ و راه حل در قالب تصویر یا فرض در یک حیطه خاص محاسباتی را کسب می کند؛ یعنی عنصر سیالیت خلاقیت در این روش پرورش می یابد و استعداد تولید راه حل های فراوان برای حل مسائل ریاضی شکوفا می شود. علاوه بر آن، تسریع در بیان نیز از جمله نمودهای سیالیت خلاقیت است که با آموزش چرتکه به دست می آید. عنصر انعطاف پذیری خلاقیت وقتی خود را نشان می دهد که دانش آموز با ایجاد و خلق ایده های  متفاوت، به تغییر مشکل دست بزند. در این حالت، فرد خلاق در صورت تغییر مشکل و یا مطرح شدن آن از بعد دیگر، قدرت و توانایی لازم را برای تغییر جهت فکر خود دارد؛ در واقع بر ارزیابی، تحلیل و مقایسه کردن ایده های خود و دیگر افراد تمرکز دارند. دانش آموز باتوجه به ایده های گوناگون می تواند سبب ایجاد راه حل های مختلفی برای حل مسائل شود؛ یعنی با بروز انعطاف پذیری، طبقه ای از پاسخ ها به طبقه دیگر انتفال می یابد. در نتیجه می توان عنوان کرد که آموزش با چرتکه با افزایش انعطاف پذیری و با توجه به راه حل های مختلف برای حل مسائل ریاضی همراهی می کند. بطورکلی آموزش با چرتکه، ویژگی های آن و چیدمان مهره های آن موجب می شود تا این راهبرد آموزشی شیوه بسیار مطلوب و جذابی برای کودکان باشد و آنها را در یادگیری مهارت های اولیه کمک کند و توانایی ایجاد و خلق ایده های نو، منحصر به فرد، غیرمعمول و هوشمندانه برای حل یک مسئله را فراهم می کند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب