رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۲:۰۷:۱۲ ۲۰۲۴/۲۹/۰۳     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

سال ها از روی کار آمدن روش های نوین تدریس می گذرد در حالی که ما هنوز با زنجیری به نام تدریس به دنیایی گره خورده ایم که در نظام های آموزشی پیشرفته، دیگر جایی برای آن وجود ندارد. روشی که در آن دانش آموزان کمتر درگیر فهم مطالب می شوند و کمتر سوال می پرسند دیگر در آموزش ریاضی طرد شده است. در کلاس های درس سنتی، دانش آموز جایگاهی برای خود احساس نمی کند و می آموزد بدون فکر کردن هر چیز را بپذیرد. همچنین او در کلاس درس به موجودی منفعل تبدیل می شود که مسئول یادگیری خود نیست. بر این اساس باید مسئولان، برنامه ریزان درسی و معلمان تدابیری مناسب بیندیشند و به اجرا درآورند. یکی از این برنامه ها که انتظار می رود هم در تدوین محتوا و هم به مثابه یک روش در کلاس درس مفید واقع شود، استفاده از آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی است. گفتمان ریاضی یعنی گفتن، شنیدن و استدلال کردن ریاضی وار به کمک زبان ریاضی. گفتمان ریاضی، این امکان را به دانش آموزان می دهد که خطاهایشان را به سطح آورند و معلم می تواند مشکلات پنهان دانش آموز را که گاهی در تمام کلاس مشترک است از مطالبی که آنها عنوان می کنند شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام کند. شورای ملی معلمان ریاضی آمریکا نیز در کتاب اصول و استانداردهای ریاضیات مدرسه ای پنج استاندارد فرآیندی را در آموزش ریاضی پیشنهاد می کند که عبارت اند از: حل مسئله، اثبات و استدلال، تعامل، بازنمایی و پیوندها و اتصال های ریاضی. این شورا معتقد است که برای آموزش مطلوب ریاضی به منظور دستیابی به اهداف هر دوره تحصیلی، برقراری این فرآیندها در کلاس های درس ریاضی ضروری است. چنین دلایلی بر توسعه روشهای آموزش مبتنی بر گفتمان که سبب ترغیب دانش، تفکر ریاضی و رشد توانایی استدلال ریاضی می شوند، تاکید می کنند. برای برقراری فرآیند گفتمان ریاضی می توان روش های تدریس گوناگون را مانند روش تدریس بحث گروهی به کار برد. آموزش با بحث گروهی به فراهم آوردن موقعیتی گفته می شود که در آن یادگیرندگان با همدیگر، یا با معلم، به گفتگو می پردازند تا  با هم اطلاعات، اندیشه ها و عقاید را مبادله کنند یا به کمک هم به حل مسائل بپردازند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب