رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۰:۴۶:۰۵ ۲۰۲۵/۰۲/۰۸     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

erteash

امروزه پیشرفت فناوری و نیاز به افزایش بازده ماشین آلات ایجاب می کند که شرایط برای افزایش توان و سرعت ماشین فراهم شود و این امر باعث ایجاد حرکات زاید مکانیکی در اجزاء دستگاه شده و به صورت ارتعاش و صوت ظاهر می شود. هر فردی در زندگی روزمره خود از جمله هنگام استفاده از وسایط نقلیه در مواجهه با ارتعاشات گوناگون قرار می گیرد. انرژی ارتعاشی در تماس مستقیم با اعضا و اندام ها می تواند در محدوده فرکانس هایی خاص، مخاطره آمیز باشد. انتقال انرژی مکانیکی از یک منبع مرتعش به بدن انسان می تواند به ترتیب باعث اختلال در راحتی و یا آسایش فرد، کاهش بازده و اختلال در اعمال فیزیولوژیک انسان گردد و در مواردی نیز می تواند منجر به ضایعات اسکلتی و برخی بیماری های مرتبط با آن شود. ارتعاش دست بازو نوعی ارتعاش موضعی است که اندام فوقانی را درگیر می سازد و پیامدهای آن شامل اختلالات عروقی، عصبی و اسکلتی- عضلانی است. از دیگر اثرات ارتعاش دست بازو می توان به سر درد و خواب آلودگی اشاره کرد. در آمریکا بیش از ۷ میلیون نفر کارگر در معرض ارتعاش تمام بدن و یک میلیون نفر در معرض ارتعاش دست - بازو قرار دارند. در ایران نیز تعداد بسیار زیادی از کارگران در معادن، صنایع و حرفه های مختلف با این معضل مواجه هستند .بیشتر سندروم های ارتعاش دست بازو (HAVS) ‪(Hand - arm vibration syndrome )‬ توسط کارکنانی گزارش می شود که در مواجهه با ابزار دستی مرتعش هستند. رانندگان اتومبیل به صورت پیوسته با ارتعاش مواجهه دارند و وسایط نقلیه از طرق مختلف ارتعاش را به بدن راننده انتقال می دهند. فرمان خودرو یک عامل کلیدی و مهم برای کنترل وسیله نقلیه بوده و سیستمی موثر برای ارسال اطلاعات دینامیکی خودرو و جاده به راننده می باشد. فرمان وسایل نقلیه می تواند به میزان مخاطره آمیزی سطحی از ارتعاش را به اندام فوقانی انتشار دهد. ارتعاش می تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلال در گیرندهای لامسه در پوست دست شود. در طی زمان رانندگی دانسیته ارتعاش فرمان می تواند فرکانسی تا حدود ۳۰۰ هرتز را ایجاد کند، ولی اغلب با نصب یک سیستم میرا، این فرکانس در محدوده ۶۰-۱۰ هرتز قرار می گیرد. تایرهایی که سطح غیراستاندارد و غیر یکنواخت دارند و تایرهایی که بالانس نشده اند می توانند باعث ایجاد ارتعاشی در فرکانس ۲۰-۸ هرتز شوند. با اینکه انتقال ارتعاش به دست می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد ولی توجه کمی به این موضوع معطوف شده است. از طرفی ارتعاش وسایل نقلیه باید به عنوان یک فاکتور کلیدی در ایجاد عدم آسایش راننده مورد توجه قرار گیرد که با طراحی مناسب ابزار و وسایل می توان ارتعاش دست - بازو را کنترل نمود.
مي توان گفت کاهش ساعات کار، عدم استفاده از سرعت هاي بالا در حين رانندگي و طراحي مناسب سيستم تعليق خودرو و طراحي سيستم فرمان و ايزولاسيون ارتعاشي موتور بر روي شاسي خودرو، مي تواند به طور قابل ملاحظه اي از ميزان ارتعاش تمام اجزاء  خودرو به ويژه سيستم کنترل فرمان بکاهد. همچنين خودروهاي داراي سيستم فرمان هيدروليک نسبت به خودروهاي همتراز خود با فرمان معمولي، شتاب منتقله به دست و بازو را کاهش مي دهند که خود مي تواند کاهش خستگي راننده را در زمان رانندگي طولاني در پي داشته باشد و به دنبال آن ميزان خستگي ناشي از ارتعاش راننده کاهش يافته و در نتيجه باعث کاهش حوادث و تصادفات مرتبط با خستگي راننده شود.

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب